Burn-out Eindhoven

Wat is een burn-out?

Direct naar het burn-out coaching traject, klik hier.

 

Burn-out betekent letterlijk opgebrand zijn. Je hebt jezelf te lang overbelast en je lichaam en geest zijn uitgeput. De oorzaak kan liggen in je werk, maar ook lange en hoge belasting op andere vlakken in je persoonlijke leven kan tot een burn-out leiden.

 

Bij een burn-out is je vermogen om van lichamelijke en geestelijke vermoeidheid te herstellen sterk verminderd of verloren gegaan. Helder en systematisch denken, en het verwerken van emoties zijn hierbij verzwakt. Je zult te maken hebben met een hoge mate van adrenaline in je lichaam, waardoor het heel moeilijk is om te ontspannen en te stoppen met actief zijn. Dit heeft tot gevolg dat je je erg onrustig voelt in je lichaam: hoge hartslag, gejaagd gevoel, nerveus gevoel, hoge alertheid met tot gevolg slecht slapen. Het lijkt of je op een sneltrein zit waar je niet meer vanaf kunt, terwijl je je tegelijkertijd heel moe voelt.

 

Een aantal belangrijke symptomen van een burn-out zijn

  • je erg moe voelen
  • slecht slapen
  • hoge alertheid, prikkelgevoelig
  • hoge hartslag
  • gejaagd gevoel
  • periodes van depressieve gevoelens
  • niet kunnen ontspannen
  • pijnlijke spieren en gewrichten
  • nerveus gevoel
  • niet goed kunnen zien/focussen
  • duizeligheid
  • hoofdpijn
  • pijn in nek, armen, schouders, rug
  • paniekgevoelens
  • last van je gewrichten (bijv. tennisarm)

 

Herstellen van een burn-out is mogelijk. Allereerst is het belangrijk dat je lichaam weer tot rust kan komen en de aanmaak van adrenaline weer zijn normale balans vindt. Veel rust en ontspannen bezigheden zijn de belangrijkste hulpmiddelen om tot rust te kunnen komen en ruimte in jezelf te creeren. Rust en ruimte zijn nodig om de volgende stap te kunnen maken: inzicht verkrijgen in wat er moet veranderen in jouw manier van leven en te onderzoeken wat het probleem is waardoor je burnout bent geraakt.

 

Kern thema's voor het herstellen van een burnout zijn

  • Rust nemen om je lichaam en geest te kans te geven te herstellen
  • Leren om minder hoge eisen te stellen aan je prestaties (minder kritisch zijn)
  • Meer leren luisteren naar je gevoel en behoeftes
  • Je grenzen leren herkennen en hiernaar handelen
  • Leren ontspannen, loslaten en luieren
  • Balans aanbrengen tussen plezier en plicht
  • Luisteren naar je lichaamssignalen en hiernaar handelen

 

Als ervaren coach en counselor begeleid ik mensen met een burn-out door middel van een specifiek burn-out traject. In dit traject brengen we in eerste instantie goed in kaart wat de mate van burn-out is, wat de aanleiding is geweest en wat er moet gebeuren om te herstellen. Dit wordt concreet gemaakt in een plan van aanpak. De werksituatie, werkgever, situatie rondom ziekmelden, etc. kunnen worden geïntegreerd in het coaching traject. Het voordeel hiervan is dat er een samenwerking ontstaat tussen werkgever, werknemer, coach en arboarts. Dit draagt enorm bij aan de snelheid waarmee iemand kan herstellen van een burnout.

 

Klik hier voor meer informatie over het burn-out coachingstraject.

 

Herken je je niet in de symptomen van een burn-out maar wil je wel leren hoe je adequaat om kunt gaan met stress? Bekijk dan mijn aanbod 'gezond omgaan met stress', zo voorkom je dat je in een burn-out terecht komt.

Ervaring Tanja:

"Sandra heeft mij door een hele heftige periode in mijn leven geholpen. Ze heeft een groot gevoel voor humor, is respectvol en sensitief. Zij creëerde veiligheid zodat álles er mocht zijn en voelde goed aan wat er speelde. Haar vertrouwen in mijn herstel was enorm waardevol. In de sessies zijn we laagje voor laagje steeds dieper gegaan, tot we bij de kern kwamen. Na een intensieve periode voelde ik me sterk genoeg om weer op eigen benen te staan, veel meer mezelf dan ooit....het proces werkt nog door en ik denk nog regelmatig terug aan de sessies. Ik ben Sandra enorm dankbaar en zou iedereen in een burn-out situatie een coaching traject bij haar aanraden".