5 praktische handvatten om stress te verminderen en je gevoel van zekerheid en rust te vergroten

 

Het gevoel van stress hangt nauw samen met je gedachten en waar je gedachten op gericht zijn. Over het algemeen zijn je gedachten zelden in het hier en nu en ben je met je denken gericht op wat er in de toekomst nog staat te gebeuren; of dit wel goed zal gaan, hoe je het moet organiseren, wat je allemaal nog moet doen. Je voert alvast gesprekken die misschíen plaats zullen vinden, je herhaalt en herhaalt in de hoop er controle op te krijgen. 

Of je denkt over iets wat eerder gebeurd is en je probeert te analyseren, te beoordelen of dit goed is gegaan, of dat je toch anders had moeten handelen. Je innerlijke criticus doet hier vaak driftig mee waarbij je het gevoel kunt krijgen dat je het niet goed hebt gedaan en dit gevolgen heeft voor jou. Dit geeft dan weer een gevoel van angst, of misschien schuld. 

 

De mate waarin je bezig bent met het controleren van de toekomst of het verleden bepalen je gevoel van stress op zo’n moment. Ken je die repeterende gedachtenstroom en het gevoel of je hier geen grip op hebt? Vaak zijn dit nachtelijke uren waarin je de slaap niet kunt vatten en je met geen mogelijkheid je hoofd stil kunt krijgen. Of je bent overdag zover in je gedachtenstroom verzonken dat je niet meer merkt wat er om je heen gebeurd. Je bent afwezig, prikkelbaar en voelt je opgejaagd.

 

Momenteel pak ik regelmatig het boek ‘De  kracht van het Nu’ erbij. Het boek inspireert me om uit de gewoonte van het koortsige denken te stappen en mijzelf naar de ervaring van het hier en nu te brengen. In het hier en nu bestaan mijn problemen vaak niet. Dit is een interessante ontdekking. In mijn gedachten bestaat er een probleem, maar in mijn directe ervaring, helemaal in het hier en nu, bestaat dit probleem niet…… Het is een geprojecteerd probleem wat wellicht in de toekomst plaats zal gaan vinden, of eerder bestond. In dit boek staat het volgende:

 

“Je kunt het nu altijd aan, maar tegen je toekomst kun je nooit op, dat hoef je ook niet te kunnen. Het antwoord, de kracht, het juiste optreden of de hulpmiddelen zijn er als je ze nodig hebt, niet eerder en niet later.”

 

Probeer het maar eens uit. Kijk waar je je in je gedachten op dit moment druk om maakt. Observeer de inhoud van je gedachten en merk op dat dit over iets gaat uit je toekomst of verleden. Breng nu je volledige aandacht eens naar het hier en nu; je ziet de ruimte waar je bent, je voelt waar je zit, staat of ligt, je voelt echt de ondergrond onder je, je voelt je lichaam, hoort de geluiden die horen bij het hier en nu. Is het probleem waar je eerst over dacht aanwezig in dit moment? Ik wed van niet. Misschien wel over een uur, of een dag, maar niet NU. Misschien merk je dat door helemaal in het hier en nu te komen je gedachten even zijn weggevallen en er een moment van meer ontspanning komt, dat is de kracht van het nu….. en dat is de ingang om los te komen van stress en gedachtenstromen waar je in gevangen zit. Zo eenvoudig en zo moeilijk tegelijk. Ik gebruik dit vaak voor mijn eigen stress en gedachtengekte en ik gebruik dit in mijn werk bij het begeleiden van mensen met stress en burn-out klachten. Het is effectief, maar het vraagt wel veel toepassen en herhalen. Want ons brein en ons overlevingssysteem zijn geprogrammeerd op onveiligheid en of het nou reëel is of niet, ons controle systeem gaat ‘aan’ bij alles wat lijkt op gevaar, ook als deze denkbeeldig is. 

Graag geef ik je 5 praktische handvatten die je kunt toepassen om je stress te verminderen en je gevoel van zekerheid en rust te vergroten. Pas ze toe op momenten van stress, maar ook het toepassen van deze 5 manieren op andere momenten is heel effectief om meer gewend te raken aan deze manier van zijn:

 

Stap 1. Bewustwording: word je helder bewust van je gevoel van stress en observeer je gedachten. Wat zijn je gedachten? Waar gaan ze over? Welke gedachten heb je? Hoe voelt de stress in je lichaam?

Je moet je eerst bewust zijn van wat er plaatsvindt voordat je er iets mee kunt doen. Vaak verlopen de gedachten-stromen onbewust en ben je ‘overgeleverd’ aan deze automatische ‘handeling’. Maak het dus eerst heel helder door je bewust te worden van wat er plaatsvindt. In deze bewustwording zit namelijk jouw ik-kracht die de mogelijkheid heeft om een bewuste keuze te maken. Jouw kracht is nodig om hieruit te komen en jouw kracht is onlosmakelijk verbonden met jouw macht om een keuze te maken. En je kunt pas een keuze maken als je je ergens volledig van bewust bent.

 

Stap 2. Maak de keuze om het los te willen laten. Deze stap is heel belangrijk. Deze stap gaat over jouw macht en kracht om sturing te geven aan jouw ervaring. Met deze keuze kun je je losmaken van een sterk overlevingsmechanisme en stuur je je eigen ervaring. Zonder deze innerlijke keuze en de overtuiging dat het ook kan, ben je slachtoffer van jezelf en je eigen systeem. Doorzie de illusie van het druk maken over het verleden of je toekomst, doorzie hoe je jezelf innerlijk ‘vervuilt’ door erin te blijven.

 

Stap 3. Verplaats je volledige aandacht naar het hier en nu. Hiermee laat je het los en stap je eruit. Dit doe je door je zintuigen te gebruiken, door te horen, ruiken, proeven en voelen wat er in het hier en nu is. Je voelt je lichaam, je ademhaling, de stoel waar je op zit. Je ziet de omgeving en de voorwerpen of mensen die daar zijn, je ruikt je omgeving, je hoort de geluiden en je              laat              het               helemaal              binnenkomen                  Je ademt het in, je laat het binnenin je lichaam komen, je valt samen met het hier en nu. Je komt los van je gedachten en je bent vrij……

 

Stap 4. Geniet van wat je voelt en geniet van de rust die er ontstaat. In de ruimte die ontstaat, hoe kort deze ook is, zal je lichaam zich ontspannen en je hoofd rustiger worden. In het hier en nu is er geen ruimte om na te denken over iets anders dan het hier en nu. En weet je, hier gebeurt het. In dit moment kun je handelen en keuzes maken, niet in de toekomst of in het verleden. Nu is jouw leven zich aan het manifesteren. Hier en nu heb je invloed, controle en de mogelijkheid iets te doen.

 

Stap 5. Pas bovenstaande stappen zo vaak als mogelijk toe. Hoe vaker je dit toepast en oefent hoe gemakkelijker het zal gaan en hoe meer je los komt van stress en gedachten die over het algemeen zinloos zijn en een de bron van nog meer stress.

 

En als laatste..... word niet moedeloos als je merkt dat je duizenden keren op een dag vertrokken bent uit het hier en nu en het in het begin vaak niet lukt om echt in het hier en nu aanwezig te zijn. Dit is wat onze mind doet, dit is hoe wij als mensen in elkaar zitten. Maar als je de bewustwording en de oefening doorzet zal je er veel profijt van hebben en meer gezonde grip krijgen op stress en daarmee je kwaliteit van leven vergroten.

 

Ik wens jullie allen fijne, stressloze feestdagen, geniet met de mensen die je liefhebt.

 

Hartelijke groet,

Sandra